Fysieke veiligheid
We spelen op een rijdende trein. En alhoewel deze trein nooit heel hard zal rijden, het blijft iets om rekening mee te houden.
Dus: geen grote wijde hoepelrokken, geen erg hoge hoeden, en in het algemeen: geen omslachtige kleding. Het is ook niet toegestaan om bovenop de trein te kruipen, uit het raam te hangen, te vechten op het balkon, te rennen door de gang, aan iemands jasje te trekken op het balkon of tijdens in- of uitstappen, etc.
Als er een buitenspels onveilige situatie ontstaat dan roep je “Spel stop”, en legt dan uit waar het gevaar zit.
Er is voldoende eten en drinken aanwezig, dus eet op tijd en drink voldoende. We spelen in juni in een rijdende stoomtrein, dus blijf tijdig drinken! Wees verstandig met alcohol. Drugs zijn niet welkom op dit evenement.
Emotionele veiligheid
We verwachten van alle deelnemers en organisatoren ze zich buitenspels respectvol en vriendelijk gedragen tegenover elkaar, zodat iedereen de vrijheid heeft om zichzelf te zijn. We tolereren geen enkele vorm van pesten, intimidatie of discriminatie, voor, tijdens of na het evenement.
Respecteer ieders fysieke en emotionele grenzen.
Geen enkele vorm van pesten of buitenspelse intimidatie wordt getolereerd.
Ga uit van de beste bedoelingen achter de acties en woorden van anderen. Respecteer dat mensen verschillende manieren hebben om situaties en ervaringen te interpreteren.
De ingame wereld waarin onze larp zich afspeelt, kent grote gelijkheidsproblemen tussen leden van verschillende klassen, nationaliteit en sociale standen. Dit zullen zeker onderwerpen zijn die deel uitmaken van het spel.
Ongelijkheid op basis van geslacht, seksuele geaardheid of identiteit, bestaan ook in de spelwereld, maar zijn geen primaire spelelementen.
Ingame beledigingen tussen personages mogen nooit gebaseerd zijn op de eigenschappen van een speler, fysiek of anderszins. Personages kunnen beledigd worden op basis van de eigenschappen van personages, maar nooit op basis van die van de speler! Spelers worden aangemoedigd om vooraf met hun medespelers te praten om geschikte manieren te bespreken om conflicten te escaleren op een manier die veilig is voor iedereen die erbij betrokken is.
Kalibratiemechanismes/metatechnieken tijdens het spel
Jij bent zelf ten eerste verantwoordelijk voor je eigen welzijn. “You do you”, zoals men dat in de internationale larp scene stelt.
Daar waar mogelijk, helpen en ondersteunen we je daarbij. Er zal altijd iemand van ons aanspreekbaar zijn.
Als je vastloopt, of je denkt: ik heb wat nodig met mijn spel: aarzel echt niet om ons te contacteren.
Signaleren
Om tijdens het spel aan te kunnen geven waar je emotioneel staat, is er de stoplicht methode. Dit is, voor zover wij weten, de meest gangbare methode voor dit soort emotionele rollenspelen. Stoplicht methode:
Er zijn in beginsel 3 signalen. Elk signaal kun je op een fysieke manier communiceren en op een verbale manier.
Ik ben ok met deze scene, en het mag intenser. Duim omhoog of Groen.
Ik ben ok met deze scene, maar niet intenser en eigenlijk ietsje omlaag, maar speel vooral verder. Platte horizontale hand of “Geel”. (volgens mij is ‘oranje’ gangbaarder)
Ik ben niet meer ok met deze scene. Duim omlaag of “Rood”. De andere spelers in de scene nemen afstand van de scene. Je gaat niet excuseren bij de speler, of contact maken, dat kan later als deze speler daar behoefte aan heeft. De speler met duim omlaag adviseren we contact te maken met spelleiding of vertrouwenspersoon.
Als je in een heftige scene zit, en je weet niet hoe het voor de ander voelt, dan kun je dat uitvragen met het “ok” signaal (duim en wijsvinger in O tegen elkaar andere vingers los), of door te vragen “check-in”. De andere persoon in de scene kan dan 1 van voorgenoemde signalen antwoorden.
Een scene verlaten / omlaagkijken
Een speler kan op elk moment besluiten om uit een rollenspelscène te stappen door het omlaagkijken te gebruiken, door zijn ogen met een hand te bedekken en de scène te verlaten. Geen enkele speler wordt tegengehouden of ondervraagd wanneer hij/zij besluit om uit te stappen door het omlaagkijken te gebruiken. Het vertrek en de afwezigheid van het personage van de speler die het omlaagkijken heeft gebruikt, moet worden behandeld als niet noemenswaardig door personages die in de scène achterblijven.